reklama

Kresliť dokáže každý!

Mark Kistler tvrdí, že kresliť dokáže každý. Chce to len cvik, rovnako ako písanie. Nikto z nás nevedel napísať všetky písmená abecedy hneď, ako dostal do rúk pero, každý tvrdo cvičil celú prvú triedu základnej školy.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (27)

Ako malé deti sme kreslili veľa a radi, rodičia sa na naše nič nehovoriace výtvory usmievali a chválili nás za úžasnú princeznú, hrad, či jednorožca. Postupom času, ako sme dospievali, sme si uvedomili, že jednorožec sa na jednorožca moc nepodobal a kritika nášho výtvarného prejavu bola stále tvrdšia a tvrdšia. Dospelo to až do takého štádia, že ceruzku sme do rúk chytali len na hodinách výtvarnej výchovy, kde učiteľka dávala dobré známky len tak pro forma (ak ste nenarazili na prísnejšiu, čo síce vyžadovala, ale nevysvetlila a nenaučila).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď som prvýkrát prišla za sestrou do Kanady, po pár dňoch mi ukázala svoj skicár spolu s knižkou od Marka Kistlera - You Can Draw in 30 Days. Prekvapilo ma to, pretože predtým zaryto o sebe tvrdila, že ona rozhodne kresliť nevie. Ja som síce v detstve absolvovala pár umeleckých krúžkov, ale mienku som o sebe mala rovnakú. Prvotným impulzom, že sa sestra chce naučiť kresliť, bol jej syn. Keď ju poprosil, aby mu niečo nakreslila, tak sa v prvom momente zháčila, že však ona kresliť nevie. To ju naštvalo a začala hľadať na internete. Najskôr našla metódu využívajúcu pravú hemisféru mozgu, ktorá cca spočíva v tom, že objekty sa majú kresliť dolu hlavou. Úplnou náhodou a v poslednej chvíli pred objednaním natrafila na Marka Kistlera. Keď som videla jej skicár a uvedomila som si, že mám pred sebou more času, rozhodla som sa, že aj ja sa to chcem naučiť. A tak máme v rodine tieto knižky dve.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Úprimne povedané, 30 dní to netrvá. Teda aspoň mne so sestrou nie. Za každou, hoci aj jednoduchou lekciou nasleduje bonusová úloha, ktorú ak človek chce urobiť naozaj dobre a nedajbože na celú veľkosť A4, musí si na to rezervovať aspoň dva dni (podľa mojej skúsenosti). Kniha je rozdelená na 30 lekcii (ó, aké prekvapivé), ktoré od úplne jednoduchého kreslenia guličiek prechádza cez kvadratické útvary, zvieratá, perspektívu až nakoniec k jednoduchému zachyteniu ľudskej tváre. Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že perspektíva je základ a že prečo je zaradená až k samému záveru. Základom práve tejto knižky je prekonať u ľudí strach z kreslenia, preto treba začať jednoduchými úlohami, ktoré vyzerajú dobre a efektne. Zo začiatku som kreslila malé obrázky ledva na rozmer A5. Postupom času som si v rámci bonusových úloh dokázala vymýšlať také abstraktné útvary, že som bola rada, že ma brzdí rozmer môjho skicára, pretože nad jedným obrázkom by som bola schopná stráviť aj niekoľko dní.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mark Kistler sa zameriava hlavne na 3D kreslenie, takže hneď úvodom knihy vysvetlí princípy tieňovania, vďaka ktorým dodáte svojej kresbe tzv. WOW efekt. Pravdu povediac sme už so sestrou našli zopár chýb, hlavne čo sa tieňovania týka, ale práve to je pre nás najväčší úspech - začali sme dané predmety vnímať také, ako naozaj sú a rovnako reálne sa ich snažíme zachytiť, namiesto toho, aby sme len do nemoty obkresľovali to, čo nám zadal autor knihy.

Ukážkové kresby pochádzajú z ceruzky mojej sestry a to hneď z dvoch dôvodov:

1. Moje úplne prvé kresby zostali na Slovensku (tento článok píšem až pri mojej druhej návšteve Kanady)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

2. Moja sestra je ukážkovým prikladom zarytého JA NEVIEM kresliča

Obrázok blogu

Všetko, čo potrebujete je kniha You Can Draw in 30 Days, skicár, ceruzka, guma, poprípade aj strúhadlo. V tejto knihe autor spomína, že jemu sa najlepšie kreslí s klasickou pentelkou 0,5 HB, čo sa mne aj sestre potvrdilo a obe teraz kreslíme len s tým. Línie sú jemnejšie a hrúbka čiar je v podstate skoro stále rovnaká, takže nemusíme stále dookola strúhať ceruzku, aby sme z nej dostali tenkú linku.

Obrázok blogu

Hneď ako prvé dostanete za úlohu nakresliť 3 veci: dom, lietadlo a donut. Je dobré ak si to naozaj nakreslíte, pretože po istom čase samovzdelávania si svoje nové kresby budete mať s čím porovnať a uvidíte reálne výsledky. Sestrine kresby sú ešte v pohode, moje by sa zmestili na papier veľkosti 5x3cm. Navyše čudovali by ste sa, aký WOW efekt vyvoláte u ľudí, ktorým najskôr ukážete svoju prvú nemotornú kresbu a následne tie ostatné (zažila som to vďaka sestre, takže presne viem aké to je).

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Od základných útvarov ako je guľa, kváder, či kocka postupne pokračuje na náročnejšie a komplikovanejšie cvičenia v rámci bonusových úloh. Je dobré, ale nie nutné, ak kombinujete poznatky z rôznych lekcií – okrem učenia sa a skúšania nových vecí si precvičíte aj to, čo máte už naučené.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Prepojenie a postupnosť medzi jednotlivými lekciami sú často prekvapivé, avšak skutočne funkčné.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

V rámci bonusových úloh môže ísť buď o predom určený vzor, ktorý má človek nakresliť (ak ide o niečo komplikovanejšie, autor uvádza aj návod, ako bonusovú úlohu nakresliť) alebo vám zadá úlohu nájsť si obrázok na internete alebo sa máte poprechádzať po dome a nájsť niečo určitého tvaru a snažiť sa na základe získaných vedomostí, čo najpresnejšie zachytiť daný predmet.

Obrázok blogu

Sestra sa pre kreslenie tak nadchla, že si medzi lekciami kreslí aj vlastné veci. Toto je napríklad náš kanadský dom, v ktorom momentálne bývame. Kreslila ho počas svojej návštevy na Slovensku, čisto podľa pamäte.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Nečakajte, že kniha You Can Draw in 30 Days dokáže z ľudí vyčarovať novodobých Leonardov DaVinci. Je to len veľmi dobrá pomôcka, ako sa zbaviť strachu z kreslenia a veľmi dobrá príležitosť, ako nadobudnúť novú zručnosť. Na Slovensku som meno Mark Kistler nepostrehla v žiadnom kníhkupectve. Ak sa vám nechce čakať na doručenie knihy z Ameriky, môžete si prejsť zopár lekcii aj online na webovej stránke autora.

Obrázok blogu
Viera Prievozníková

Viera Prievozníková

Bloger 
  • Počet článkov:  9
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Príležitostný bloger, ktorý rád kecá dve na tri. Zoznam autorových rubrík:  Leeloo Dallas MultipassMixérSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu